Regler for Mørecup

Presisering av regler i Mørecup

 3'er fotball

 Spilleregel 1 – spillebanen

J   Lengden skal være større enn bredden, anbefalt er 10 x 15 m.

J   Det anbefales å spille kamper med vant (inngjerding).

J   Målenes størrelse bør være 1,2–1,5 m bredde x 0,75–1 m høyde (minimål).

J   Det er ikke keeper i treerfotball og straffefelt brukes ikke.

Spilleregel 2 – ballen

J   Ballstørrelse nr. 3 anbefales til 9 åringer og yngre.

Spilleregel 3 – antall spillere

J   Spillere kan byttes inn når som helst (flygende bytter)

J   Det benyttes 3 spiller på hvert lag samtidig

J   Kampene spilles uten keeper

J   Det anbefales en kamptropp på 5 spillere

J   Ekstra spiller i treer når:

              Differensen i en kamp blir fire mål, kan det laget som ligger under sette inn en ekstra

              utespiller. Dersom differansen reduseres til tre mål, går man tilbake til like mange

             spillere. Det kan ikke settes inn mer enn en ekstra spiller selv om differansen blir mer

             enn fire mål.

 Spilleregel 4 – Spillerens utstyr

J   Spillerne må ha passende tøy, og det er påbudt med leggbeskyttere. Farlige/skarpe

             gjenstander skal fjernes (f.eks. smykker, klokker etc.). Det er ikke påbudt med

             fotballsko, men det er ikke tillatt å spille barbeint.

Spilleregel 5 – Dommeren

J   Alle kamper skal ledes av en dommer med full myndighet og godt kjennskap til reglene. Dommerens viktigste oppgave er å være veileder, og rettlede spillerne med bruk av sunn fornuft.

Spilleregel 7 – Spillets varighet

J   Spilletider: Treer - 1 x 18 min

Spilleregel 13 – frispark

J   Alle frispark er indirekte.

J   Det dømmes ikke straffespark.

J   Målspark, avspark og innspark er indirekte.

J   Motstanderen må være minst 3 meter fra ballen ved målspark, avspark, innspark,

              frispark og dropp.

Spilleregel 14 – Straffespark

J   Det dømmes ikke straffespark i treer fotball.

Spilleregel 15 – Innkast

J   I treerfotball er det ikke innkast, men innspark.

Spilleregel 16 – Målspark

J   Målspark tar hvis hele ballen går utover mållinjen utenfor målet. Målspark tas inntil en

              meter ut dor mållinjen.

Spilleregel 17 – Hjørnespark

J   Det spilles ikke med hjørnespark i treerfotball. Uansett hvem

              som sparker ballen over mållinjen eller ballnettet, er det målspark.


Viser ellers til retningslinjer for treerfotball i NFF sine reglement




5'er fotball

 

J Det benyttes fem spillere på banen, inkludert målvakt.


J Spillernes utstyr: det er påbudt med leggskinn. Klokker og smykker tas av.


J Innkast: Når hele ballen er over sidelinjen dømmes det innkast.

J Målspark tas hvis ballen går ut over mållinjen utenfor målet. Ved målspark kan ballen sparkes/kastes ut av straffesparkfeltet uten at den må ligge på bakken.

J Motstander må være utenfor pressfri sone ved målspark. Det forsvarende lag kan først bevege seg over presslinjen når en motspiller har mottatt ballen fra keeperen. Brudd på regelen fører til ny igangsetting.

J Pressfri sone er egen banehalvdel

J Hvis keeperen etter redning tar med seg ballen utenfor målfeltet, kan keeperen spille så langt han/hun vil.

J Ballførende lag må ikke vente på at motstanderen skal trekke seg tilbake, men har muligheten til å starte spillet umiddelbart, dersom de ønsker dette. Men ballen er ikke i spill før den har forlatt straffesparkfeltet

J Det er ikke lov å kaste eller spille ballen over midtlinjen ved målspark, eller når keeperen skal frigjøre ballen etter redning. Hvis dette skjer skal det dømmes frispark til motparten fra der ballen passerer midtlinjen.

J Spilles ballen (med foten) med vilje til egen keeper, kan han/hun ikke ta ballen med hendene innenfor eget straffesparkfelt. Det skal påpekes at dette ikke er lovlig (klubbdommer er veileder). Deretter skal keeperen spille ballen ut på vanlig måte.

J Straffespark tas fra midt på mållinjen.

J Dommeren bør gi tilsnakk ved gjentatte overtredelser. Kort benyttes ikke! En spiller som er kvalifisert for advarsel vises bort fra banen eller blir tatt ut av lagleder.

J Bortvist spiller kan erstattes av en ny spiller.

J Dommerens rolle er å veilede spillere, forklare reglene og la de få ta om igjen viss de gjør en feil, for eks. feil innkast.

J Alle ledere og trenere i barnefotballen skal bidra til at all fotballaktivitet i klubbregi er til barnets beste. Når differansen i en kamp blir fire mål, kan det laget som ligger under sette inn en ekstra utespiller. Dersom differansen reduseres til tre mål, går man tilbake til like mange spillere på begge lag. Det kan ikke settes inn mer enn én ekstra spiller, selv om det ledende laget øker ledelsen til mer enn fire mål.





7’er fotball

Gjelder for Mørecup

 

 

Antall spillere

•      13-15år spilles med 6 utespillere + keeper


•                   Gjelder både jenter og gutter.

 

Spillets begynnelse 

•      Alle spillere må være på egen banehalvdel 

•      Motspillere må være 5 meter fra ballen

 

Ballen ute av spill

•      Det kan ikke lages mål direkte fra avspark.  

•      Indirekte frispark, motspiller må være 5 meter i fra ballen

•      Når ballen berører taket droppes ballen rett under treffpunktet. Er treffpunktet innenfor straffefeltet droppes ballen på det nærmeste sted på straffefeltlinjen.

•      Innkast: Når hele ballen er over sidelinjen dømmes det innkast.


Målspark

•      I klassene 13 og eldre erstattes målspark av målkast

•      Målspark tas hvis ballen går ut over mållinjen utenfor målet. Ved målspark kan ballen sparkes/kastes ut av straffesparkfeltet uten at den må ligge på bakken.

•      For 11-12 år: Motstander må være utenfor pressfri sone ved målspark

•      For 11-12 år: I sjuerfotball gjelder pressfri sone til midt på egen banehalvdel

•      For 11-12 år: Det forsvarende lag kan først bevege seg over presslinjen når en motspiller har mottatt ballen fra keeperen.

•      For 11-12 år: Brudd på regelen fører til ny igangsetting.

•      Det er ikke lov å kaste eller spille ballen over midtlinjen ved målspark. Hvis dette skjer skal det dømmes frispark til motparten fra der ballen passerer midtlinjen.

•      Hvis keeperen etter redning tar med seg ballen utenfor målfeltet, kan keeperen spille så langt han/hun vil.

•      NB! I sjuerfotball kan keeper etter redning kaste/sparke ballen over midtlinjen.

•      Ballførende lag må ikke vente på at motstanderen skal trekke seg tilbake, men har muligheten til å starte spillet umiddelbart, dersom de ønsker dette. Men ballen er ikke i spill før den har forlatt straffesparkfeltet.




Tilbakespill for 11-12 år


•      Spilles ballen (med foten) med vilje til egen keeper, kan han/hun ikke ta ballen med hendene innenfor eget straffesparkfelt. Det skal påpekes at dette ikke er lovlig (klubbdommer er veileder). Deretter skal keeper spille ballen ut på vanlig måte. Skjer dette gjentatte ganger skal motstander tildeles frispark fra midtlinjen.

 

 

Straffespark


•      Straffespark tas på 6 meters linjen rett foran mål. Alle spillere unntatt den som skal ta straffesparket må være utenfor straffesparkfeltet, bak ballen og minst 5 meter fra straffesparkmerket.


Innbytte


•      Innbytte kan skje når som helst, men gjøres i nærheten av midtlinjen.

•      Keeperbytte skjer ved stopp i spillet


Ekstra spiller for 11-12 år


•      Alle ledere og trenere i barnefotballen skal bidra til at all fotballaktivitet i klubbregi er til barnets beste. Når differansen i en kamp blir fire mål, kan det laget som ligger under sette inn en ekstra utespiller. Dersom differansen reduseres til tre mål, går man tilbake til like mange spillere på begge lag. Det kan ikke settes inn mer enn én ekstra spiller, selv om det ledende laget øker ledelsen til mer enn fire mål.


Tidtaking

•      En kamp varer i 18 minutt. Banesekretariatet tar tiden og blåser av kampen. Stopp av klokken skjer kun ved at dommer gir beskjed om stopp ved for eksempel en alvorlig skade.

•      Etter at banesekretariatet har blåst av, skal kun tidligere blåst straffespark kunne tas. 

•      Kun 2 minutt mellom hver kamp, så viktig at lagleder påser at hans lag forlater banen med en gang. Viktig også at laget er klart til kamp og melder seg til sekretariatet 10 minutt før kamp.

•      Gruppespill avansement: 

·      ved lik poengsum gjelder målforskjell/flest scorede mål, eller innbyrdes oppgjør.

 

Sluttspill

•      I G13 – G15 og tilsvarende i J13 – J15 er det sluttspill. Noe som betyr at etter innledende pulje går de 2 beste i hver klasse videre til sluttspill.   

•      Uavgjort i sluttspill i G13, G14 og J13 og J14 kåres vinner ved flest antall cornere. Ved fortsatt likhet kåres vinner ved loddtrekning. Telling av cornere gjøres både av dommer og av banesekretariat. Loddtrekking skjer i hovedsekretariatet med 1 leder fra hvert lag tilstede.

•      Uavgjort i sluttspill i G15 og J15 avgjøres ved straffespark

•      3 spillere fra hvert lag sammen med 1 lagleder er inne i straffeområdet. Hvis fortsatt uavgjort hentes 1 og 1 spiller til avgjørelse er klar.

 

Protest

•      I konkurranseklassene kan en spiller kun delta på ett lag. En spiller kan ikke delta i flere klasser. 

•      Overårige er ikke tillatt. 

•      Hvis det finnes spesielle grunner, kan det søkes om dispensasjon til cup’ens jury (3 stk) om bruk av overårig eller at en spiller er med på flere lag.  

•      Eventuell protest skal leveres senest 15 minutter etter kamp. En protest koster kr 500,-

 

Draktlikhet

•      Ved like drakter, skal det laget som er oppført først på dommerkortet ha på vester.

•      For øvrig vises det til ”Regler for spill på små baner” utgitt av NFF